سفر به سواحل خليج فارس با كتاب «درياي پارس»
20
آوریل

سفر به سواحل خليج فارس با كتاب «درياي پارس»

درياي پارس جلد نخست از مجموعه «سفر در ايران» است و سفرنامه مصور منوچهر طياب، نويسنده و مستندساز ايراني به سواحل خليج فارس را به تصوير مي‌كشد. اين سفرنامه‌ها كه به چاپ سوم رسيده در هفت سفر روايت شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «درياي پارس» سفرنامه مكتوب منوچهر طياب، نويسنده و مستندساز ايراني در سفري به سواحل خليج فارس براي تهيه فيلم مستندي از مناطق جنوبي ايران و حاشيه‌هاي خليج فارس است كه در سال 85 توليد شد. طياب سفرنامه‌اي نوشته است كه با ارايه نقشه‌هاي راه و تصاوير منحصر به‌فردي از اين مناطق، خواننده را به مثابه همسفري با خود همراه مي‌كند.

سفرنامه طياب، در هفت سفر روايت شده است. وي سفر خود را از اصفهان و تماشاي زاينده‌رود آغاز مي‌كند و از آن‌جا به سمت جنوب ايران پرواز مي‌كند، ابتدا به «شوش» مي‌رود، «چغازنبيل» را تماشا مي‌كند و در ادامه گذر از امتداد «كرخه» به «شوشتر» مي‌رسد. وي پس از آن به شهر باستاني «گندي‌شاپور» در ده كيلومتري دزفول سفر مي‌كند.

مقصد بعدي طياب در سفر نخست، «دزفول» و «اهواز» است.

دومين بخش از كتاب «درياي پارس» روايت سفر طياب به «آبادان» و «خرمشهر» است. وي در اين سفر مسيري را كه «ابن‌بطوطه» در سفرنامه خود توصيف كرده براي عبور انتخاب مي‌كند.

بخش سوم اين كتاب، روايت سفرهاي نويسنده به «اهواز»، «خرمشهر»، «هنديجان»، «مَهروبان»، «بندر ديلم»، «بندر گناوه»، «خورموج» و «دِلوار» است. سفر به «دلوار» با يادي از «رييسعلي دلواري» همراه است.

در چهارمين روايت از سفرهاي طياب، با خاطره‌اي از سفر به بوشهر همراه مي‌شويم و در ادامه، در بخشي با عنوان «ايران، سرزمين اديان» شاهد بخشي از عزاداري‌هاي رايج در «بوشهر» به روايت طياب هستيم.

اين نويسنده در سفر پنجم داستاني از صيد مرواريد در جزيره «خارگ» روايت مي‌كند. خاطرات وي از سفر به «بندر لاور»، «بندر رستمي»، «بندر ديّر»، «بَردستان» و «سيراف» نيز در ادامه سفر پنجم بيان مي‌شود. وي شبي را در كنار خليج فارس و در «بُستانو» مي‌گذراند و صبح روز بعد راهي «بندر مُغدان»، «بندر نخيلو»، «بندر چارَك» و «كيش» مي‌شود.
ششمين بخش از كتاب «درياي پارس» روايتي از سفر طياب و گروه او به «فيروزآباد» استان فارس است. وي با گذر از «بندر لنگه» و «لار»، به «بندر كُنگ» مي‌رود، جايي كه به عروس بندرهاي جنوب مشهور است. مسير بعدي اين مستندساز از راه دريا به «بندرعباس» مي‌رسد و پس از آن به «جزيره قشم» مي‌رود. سفرنامه‌هايي از لنگرگاه‌هاي اين جزيره، از جمله «لافت»، «باسعيدو»، «سَلَخ» و «ديرستان» نيز در ادامه مي‌آيد. طياب پس از آن به جزيره‌هاي «هرمز» و «لارَك» مي‌رود و در ادامه خاطراتي از سفر خود به «ميناب» و «بندر تياب» را روايت مي‌كند.

«بندر كوهِستَك» و «بندر جاسك» مقصدهاي بعدي طياب در سفر هفتم از سفرنامه «درياي پارس» است. در ادامه و در راه بلوچستان، به «سورگَلَم»، «سَديچ»، «كُنارك»، «تيس»، «چابهار»‌ مي‌رود و در پايان نيز از ميان آب‌هاي خليج فارس به «پَسابندر» در مرز ميان ايران و پاكستان مي‌رود، از تنگه هرمز عبور مي‌كند و سفر خود را به پايان مي‌رساند.
چاپ سوم سفرنامه مصور منوچهر طياب به سواحل خليج فارس همراه با عكس‌هايي از اسعد نقشبندي با عنوان «درياي پارس» به تازگي با شمارگان 2200 نسخه و به بهاي 250000 ريال از سوي انتشارات كتاب خورشيد راهي بازار نشر شده است.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد لحظه ای برای شما