هشتاد سال داستان‌های کوتاه ایرانی در ایتالیا
02
نوامبر

هشتاد سال داستان‌های کوتاه ایرانی در ایتالیا

روزنامه آرمان ملی

کد خبر: 344701

تاریخ خبر: ۱۴۰۱ يکشنبه ۸ آبان

 هشتاد سال داستان های کوتاه ایرانی در ایتالیا

این کتاب شامل 22  داستان کوتاه از مجموعه 3 جلدی هشتاد سال داستان های کوتاه ایرانی، نوشته دکتر حسن میرعابدینی است که توسط کتاب خورشید در ایران منتشر شد. این کتاب که گزینش آثار به توصیه مولف اثر بوده، حاصل تبادل حقوق بین ناشر ایتالیایی فوری لی نِآ و کتاب خورشید است. پیش تر ناشر ایتالیایی حقوق دو کتاب عشق در دوران نفرت به ترجمه ابولحسن حاتمی و برای رفتن به آن دنیا خیلی زود است با ترجمه هاله ناظمی را به انتشارات کتاب خورشید واگذار کرده بود و در مقابل کتاب خورشید حقوق این اثر را به ناشر ایتالیایی واگذار کرده است. کتاب گزیده ای از هشتاد سال داستان های کوتاه با ترجمه هاله ناظمی و ابولحسن حاتمی به ایتالیایی و ویراستاری استاد ادبیات دانشگاه رم خانم کاودیا میکوچی (همسر زنده یاد بیژن زرمندیلی) به چاپ رسیده است. همانطور که ترجمه و چاپ دو کتاب قبلی از حمایت و همکاری‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه ایتالیا برخوردار بوده این کتاب نیز از سوی ایزمئو (انجمن بین المللی  مطالعات مدیترانه و شرق) مورد پشتیبانی قرار گرفته است. لیست اسامی نویسندگانی که در این کتاب داستانی از آنها آمده عبارتست از صادق هدایت، بهرام صادقی، غلامحسین ساعدی، هوشنگ گلشیری، مهشید امیرشاهی، احمد محمود، غزاله علیزاده، رضا فرخفال، منیرو روانی پور، اصغر عبداللهی، شهریار ماندنی پور، ابوتراب خسروی، علی خدایی، شهلا پروین روح، بیژن کارگر مقدم، محمد بکایی، حامد حبیبی، محمد صفدری، محمد کشاورز، محمد مرادی، آسیه نظام شهیدی و فریبا وفی.  ساختار کتاب پیرو نسخه ایرانی آن است، به این  ترتیب که با مقاله دکتر میرعابدینی با موضوع روند تاریخی داستان کوتاه نویسی آغاز شده و برای هر داستان علاوه و معرفی مختصر  نویسنده و نام بردن آثار او ، با جستاری داستان را نقد می شود. مراسم رونمایی از این اثر روز شنبه، با حضور ابولحسن حاتمی و دکتر شیرین ذاکری، پژوهشگر و استاد تاریخ در دانشکده ادبیات دانشگاه ساپنتزای رم و فرانکو اسپوزیتو برگزار شد. کتاب هشتاد سال داستان کوتاه ایرانی از سال ۱۳۰۰ شمسی آغاز می شود و تا ابتدای دهه هشتاد ادامه پیدا می کند. میرعابدینی در این کتاب ۶۰ داستان کوتاه از 60 نویسنده را که در این بازه زمانی نوشته اند، انتخاب کرده است. یادداشت هایی که در نهایت ایجاز نوشته شده اند اما کامل اند و تمام اطلاعاتی را که مخاطب باید بداند در خودش قرار داده است. حسن میرعابدینی، نویسنده، استاد دانشگاه، پژوهشگر و منتقد ادبی معاصر است. در میان فعالیت های حرفه ای او می توان به تدریس ادبیات معاصر در دانشگاه زنجان و مؤسسه آموزش عالی حافظ شیراز اشاره کرد. از میان آثار منتشر شده  میرعابدینی می توان به زندگی و آثار بزرگ علوی،تاریخ ادبیات داستانی ایران، تک چهره نویسنده، دفتر دوم. جهان داستانی ایرانیان: نگاهی به جهان داستانی نیما، شاملو، اخوان ثالث، احمد محمود، جلال آل احمد و… اشاره کرد.

در روز، 29 اکتبر 2022،مصادف با 7 آبان 1401، در کتاب‌فروشی “گریو” در مرکز شهر رم، برنامه معرفی ترجمه ایتالیایی گزیده‌ای از کتاب “هشتادسال داستان‌های کوتاه ایرانی” برگزار شد. این برنامه با حضور ناشر “فوری لینِآ” فرانکو اسپوزیتو، خانم شیرین زاکری پژوهشگر و استاد تاریخ ایران در دانشگاه ساپینزا در رم، و ابوالحسن حاتمی یکی از مترجمین و تدوین کننده کتاب برگزار شد. 

در این کتاب‌فروشی که عمدتاً تخصص‌اش در ارائه کتاب‌های ادبی و تاریخی کشورهای آفریقا و آسیایی می‌باشد، برنامه‌هایی نیز درباره آموزش زبان‌ها، هنر‌ها و فرهنگ‌های کشورهای این دوقاره برگزار می‌شود. 
کتاب “هشتاد سال داستان‌های کوتاه ایرانی” گزیده 22 داستان از مجموعه سه جلد کتاب ایرانی چاپ شده توسط کتاب خورشید با همین تیتر است که تدوین آن‌را آقای حسن میرعابدینی به عهده داشته و برای معرفی نویسندگان ایرانی به خوانندگان ایتالیایی بسیار مهم تشخیص داده شده است. اسامی نویسندگان معرفی شده در این مجموعه عبارتند از: صادق هدایت، بهرام صادقی، غلامحسین ساعدی، هوشنگ گلشیری، مهشید امیرشاهی، احمد محمود، غزاله علیزاده، رضا فرخ‌فال، منیرو روانی‌پور، اصغر عبدالهی، شهریار مندانی‌پور، ابوتراب خسروی، علی خدایی، شهلا پروین‌روح، بیژن کارگر مقدم، محمد بکایی، حامد حبیبی، محمدرضا صفدریان، محمد کشاورز، شهرام مرادی، آسیه نظام شهیدی و فریبا وافی.
سخنرانان در مورد این کتاب و اهمیت آن در معرفی نویسندگان ایرانی آن برای مخاطبین و علاقه‌مندان به ادبیات و فرهنگ ایران به بحث نشستند. در بین گفتگوها نیز قطعاتی از رمان‌ها توسط خانم گاودیا شاکّا برای حاضرین قرائت شد تا حاضرین با جوانب مختلف موضوعات داستان‌ها آشنا گردند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد لحظه ای برای شما